5 tips om beter om te gaan met stress

Stress, we kennen het allemaal. Stress ontstaat door spanningen, vervelende situaties en de druk die we in ons dagelijks leven ervaren. Hierdoor kunnen we ons gejaagd, gefrustreerd of angstig voelen. In een stresssituatie geven de hersenen een signaal aan de bijnieren, de bijnieren gaan vervolgens stresshormonen (= adrenaline, noradrenaline en cortisol) vrijgeven in het lichaam. 

Hersen-darm-as

Onze darmen en hersenen zijn nauw met elkaar verbonden, in wetenschappelijke artikels spreekt men over de hersen-darm-as . Dat betekent dat het welbevinden van zowel je darmen als je hersenen, invloed hebben op elkaar. Stress vormt een grote prikkel op de hersen-darm-as, met darmklachten tot gevolg. 

Opvlamming bij ziekte van Crohn en colitis ulcerosa

Bij een stresssituatie krijgen de hersenen een signaal dat er een probleem is en ze willen dit probleem oplossen. Maar dit kost energie, energie die ze voornamelijk uit de darmen halen. Dit heeft als gevolg dat de darmen tijdens de vertering energie zullen sparen,  de doorbloeding  vermindert en minder slijmstoffen produceert, om te kunnen reageren in zulke stresssituaties. 

Zowel mensen met als zonder IBD zullen buikpijn ervaren. Door deze toestand zal je je onder andere moe gaan voelen en mogelijk last hebben van diarree. Bij overmatige stress hebben personen met de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa last van opvlamming van de ontsteking.

Tips om stress te verminderen

In dit artikel wil ik je tips aanreiken om beter met stress te kunnen omgaan.

1. Yoga

Onbewust ademen we vaak oppervlakkig waardoor er niet genoeg zuurstof in de longen geraakt. Tijdens yogaoefeningen word je gedwongen om te letten op je ademhaling en word je je bewust van je lichaam en geest.

Persoonlijk vind ik yoga zalig omdat ik dan echt FOCUS op MIJN lichaam, je wordt bewust van jezelf en je geest komt tot rust. Door de fysieke inspanning ontspant het lichaam en je stretcht al je spieren.

Via internet/ boeken/ ...kan je allerhande tips en tricks vinden die voor jou werken, persoonlijk doe ik graag  deze yoga-oefening omdat die specifiek gericht is op darmklachten.


2. Meditatie

Bij meditatie maak je je hoofd leeg,  vermindert de aanmaak van stresshormonen, zal je hartslag en bloeddruk verlagen en kan je lichaam kalmeren en herstellen. Meditatie begint ook hier bij een goede ademhaling. In het begin is het moeilijk om deze ademhaling en de focus erop vol te houden maar dat zal steeds beter gaan. 

Een oefening die voor mij werkt is als volgend: je ligt met je rug plat op je yogamat, armen en benen liggen ontspannen naast je en je focust op je ademhaling. Eens je je ademhaling onder controle hebt, beeld je je in dat je zorgen/ bezorgdheden/ bekommernissen aan de linkerkant van je oor staan. Doorheen je oren stroomt een waterval van links naar rechts, je laat je zorgen meenemen door de stroom van de waterval. Eens de waterval aan de rechterkant van je oor is laat je de zorg los. Je beeld je in dat je zorgen worden meegenomen door de stroom. 

Een andere meditatietechniek die ik graag gebruik is dat je met je rug plat op je yogamat ligt en je jezelf voorstelt dat je op een leuke plek bent. Stel je een onrealistisch scenario voor en laat je fantasie de vrije loop. Zo kan je bvb een dolfijn zijn die zwemt langs de eilanden van Hawaï. Deze oefening kan ook al zittend of zelfs rechtstaand beoefend worden.


3. Wandelen in de natuur

Voor mij is er niets zaliger dan een wandeling aan zee, langs het water. Maar ook wandelen in de bossen doet me enorm deugd. Wandelen in de natuur zorgt dat je beter ademt en dus krijg je niet alleen zuivere lucht binnen, je bloedsomloop verbetert ook. Andere voordelen van wandelen is dat spanningen in je lichaam verdwijnen en de spieren/gewrichten worden soepeler. 

Laatst heb ik in mijn eentje een lange wandeling gemaakt doorheen het prachtige landschap van Hoegaarden, het helpt me om mijn gedachten op een rijtje te zetten en te ontspannen, moet je zeker eens proberen! Via deze  link  vind je inspiratie voor leuke wandelroutes.


4. Sporten 

De fysieke voordelen van sporten kennen jullie, maar ook mentaal kan je je lichaam een positieve boost geven door te sporten. Als je gaat sporten dan breek je het stresshormoon (=cortisone) af en komt het gelukshormoon (=endorfine) vrij. Ook andere hormonen en neurotransmitters zoals serotonine en dopamine komen vrij waardoor je een gevoel van gelukzaligheid en blijheid zal ervaren.

Stress wordt vaak veroorzaakt door gepieker, dit gepieker doorbreek je tijdens het sporten en het gewichtsverlies zorgt dan weer voor meer zelfvertrouwen. 

IBD-patiënten ondervinden vaak pijn in de spieren en gewrichten. Bij het sporten gebruik je je spieren en worden ze sterker met minder pijn als gevolg. Iedereen moet voor zichzelf aanvoelen wat kan qua sport. Luisteren naar je lichaam is de boodschap. 

Duursporten zoals lopen en fietsen zijn heel goed. Uit onderzoek is gebleken dat hardlopen de meest efficiënte manier van sporten is om stress te verminderen (zie blogartikel) maar kies vooral een sport die je leuk vindt, op die manier houd je het gemakkelijker vol.


5. Positieve mindset

Niet gemakkelijk maar je moet je denkpatroon veranderen. Neem problemen licht op en maak ze klein, leer relativeren. Verkeer je bijvoorbeeld in een situatie die je stress bezorgd, probeer jezelf voor te houden dat niets voor altijd is. 

Zet je eigen geluk op de 1ste plaats, neem écht tijd voor jezelf, doe de dingen waar je echt van houdt en neem je rust en ontspanning. Plan voor jezelf bewust momenten van rust in, dit kan bijvoorbeeld een kwartiertje dutten zijn of één van bovenstaande tips om stress te verminderen. De basis van stressreductie is voldoende slapen. Het is aangewezen dat je minstens 8uur slaapt. Een planning opstellen kan voor jou misschien helpen om rust te vinden. Zorg ook voor tegengewicht, namelijk dat er dagen zijn dat je helemaal niets moet doen, dat je kan doen waar je maar zin in hebt. 

Recent heb ik in een situatie gezeten die lang bleef aanslepen en die me veel stress gaf. Het heeft me tijd en moeite gekost om voor mezelf op te komen en de negatieve gedachten aan de kant te zetten. Deze situatie heeft veel invloed gehad op mijn darmen, met veel pijn als gevolg. Maar dankzij yoga en andere tips die je in dit artikel kan vinden voel ik me nu veel beter. Het is essentieel dat je leert omgaan met stress, anders is een stresssituatie nefast voor je darmen. Stress heeft veel impact op een IBD-patiënt en kan leiden tot een opstoot, stress mag je dus zeker niet minimaliseren. Probeer goed je lichaam aan te voelen want jij kent jezelf het best.  

En dan nu, neem die tijd voor jezelf!

26 juli 2018

5 tips om beter om te gaan met stress
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x