Ontdek de beste slaaphouding voor je darmen!

Moeilijke vertering en last van gas

Na het toiletbezoek heb ik een momentje van rust nodig. Een korte pauze om te bekomen van de inspanning. Je kan je lichaam hiermee helpen door een juiste houding aan te nemen. In dit artikel kan je tips terug vinden voor een betere vertering en voor wanneer je last hebt van gas. 

Buikpijn is een welgekend probleem bij IBD-patiënten maar ook vele niet-IBD-patiënten kampen regelmatig met buikpijn. Met een goede slaaphouding (of een goede houding wanneer je rust) kan je al heel wat beterschap voelen. Ik ben ervan overtuigd dat de tips in dit artikel je pijn zullen verminderen, als je de posities toepast.

Voor het slapen gaan

Voor het slapengaan raad ik je alvast aan om 2 uur voor je wil gaan slapen niet meer te eten.
Vermijd ook zeker vettig en pikant eten. Dit kan nog lang nawerken in de darmen met als gevolg een slapeloze nacht door de vele krampen.

Heb aandacht voor je hoofd

Een goede houding start met een goede ondersteuning van het hoofd. Maak gebruik van een kussen dat je hoofd 6 tot 9 cm omhoog tilt. Op die manier wordt de spijsvertering bevordert doordat deze houding voorkomt dat het maagzuur terugvloeit naar de slokdarm. Op die manier wordt ook brandend maagzuur verlicht.

De ligging

Dé ligging die jou zal helpen voor een betere vertering is op je linkerzij. Je trekt je benen lichtjes naar je bovenlichaam en je buigt je knieën zodat je in een semi-foetushouding komt te liggen. De armen rusten comfortabel voor je.

Heb je ook last van je rug? Dan is deze houding zeker ideaal voor jou. Door een kussentje te leggen onder de knie verlicht je de rugpijn doordat de rug weinig belast wordt in deze linker-zijligging.

Een andere houding die ook helpt voor de spijsvertering is door met je gezicht naar beneden te gaan liggen. Persoonlijk vind ik deze houding minder aangenaam omdat je dan op de buik ligt en ik het lastig vind om mijn hoofd naar 1 zijde te draaien opdat ik voldoende zuurstof zou krijgen. Als deze houding werkt voor jou, perfect! Maar hou er rekening mee dat deze houding ook nekpijn kan veroorzaken. 

Ideaal is dus op de linkerzij te liggen in semi-foetushouding. Deze houding kan je (als dit goed voelt voor jou) afwisselen met de buikligging.

En dan nu snel een bed opzoeken! Succes ermee!

19 mei 2018

Ontdek de beste slaaphouding voor je darmen!
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x