Sporten en ziek zijn

Sport en gezondheid met of zonder colitis ulcerosa of Crohn

Sport en gezondheid, ze gaan hand in hand. Ikzelf probeer minstens 3 keer per week te sporten, omdat ik het zo graag doe, omdat ik er gelukkig van word en uiteraard omdat het nuttig/nodig (schap wat niet past) is voor je lichaam :).

Maar eerlijk is eerlijk. Door de winterblues (lees: keelontsteking, verkoudheden en luchtweginfecties) heb ik de laatste weken weinig aan sport kunnen doen. Door een chronische aandoening zoals de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa kan je immuunsysteem op een laag pitje staan, zeker in de winter. 

Door te sporten bouw je weerstand op om je te weren tegen ziektekiemen. Ook mijn arts raadt aan om zoveel als mogelijk te sporten.

Hoe sport je immuunsysteem een boost geeft

Door het sporten wordt je lichaam van extra zuurstof voorzien. Door die extra zuurstof wordt de bloedsomloop gestimuleerd en gaan je immuuncellen beter doorheen het bloed stromen. Ook worden je afvalstoffen beter afgevoerd. 

Tijdens het sporten komen er ook cytokinen vrij. De cytokinen zorgen voor een stimulatie van het immuunsysteem. 

Om mijn immuunsysteem te versterken neem ik het hele jaar door vitamines, zeker in de winter is dit belangrijk. Ook probeer ik minstens 8 uur per nacht te slapen en gezond te eten/drinken.

Gezonde voeding die je immuunsysteem een boost geeft

Op mijn blog kan je reeds verschillende recepten terug vinden met voeding die je immuunsysteem een boost geven.

Ik geef je een overzichtje van voedingsmiddelen die je extra op je menu kan zetten:

  • gember: kalmerend effect op darmen/spijsvertering, versterkt het immuunsysteem, verbetert de bloedsomloop, maakt de luchtwegen en sinussen vrij
  • kurkuma: ontstekingsremmend
  • citrusvruchten: rijk aan vitamine C
  • knoflook: rijk aan allicine
  • kokosolie: rijk aan laurinezuur
  • zoete aardappelen: rijk aan vitamine A, B1, B6, C en de mineralen magnesium, koper, calcium, kalium, ijzer, mangaan en fosfor en bevat veel vezels.
  • bessen: rijk aan polyfenolen
  • noten en zaden: bom aan voedingsstoffen, onder andere: calcium, selenium, koper, zink, ijzer, vitamine E en vitamine B1

Thee en je immuunsysteem

Een tasje thee smaakt extra als je ziek bent, dit receptje is perfect om aan te sterken!

Voor 1 kop thee:

  • gember, 2 cm breed 
  • halve citroen
  • 1 theelepel honing 
  •  300 ml kokend water

-> Neem een theebuiltje en pers de citroen uit. Snijd de gember in stukjes (laat de schil eraan). Giet kokend water erover. Voeg de honing toe en laat enkele minuten trekken. Het is belangrijk dat je kokend water gebruikt, op die manier kan de gember optimaal tot zijn recht komen.

Besluit: Doe vooral waar jij je goed bij voelt! Voel aan wat kan en wat niet kan voor jouw lichaam. En vooral, geniet van de zonnestralen!

26 februari 2019

Sporten en ziek zijn
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x