Vitaminebommetje met snijbiet, kippenworst en pommes duchesse

Snijbijt = warmoes, snijmoes of bladmoes

Misschien ken je snijbiet zonder het te weten!  Andere namen voor snijbiet zijn warmoes, bladmoes of snijmoes. Het behoort tot de familie van de bieten.

Snijbiet bevat fytonutriënten, een moeilijk woord voor bioactieve inhoudsstoffen van eetbare planten. IBD-patiënten met Crohn en colitis ulcerosa hebben een ontstekingsziekte  en daarvoor is snijbiet ideaal, het is namelijk een antioxidant en dus ontstekingsremmend.

Snijbiet bevat 3 maal de aanbevolen dagelijkse inname van vitamine K en de helft van de aanbevolen hoeveelheid vitamine A! Ook vitamine E en C zijn volop aanwezig, daarnaast zijn ook vitamine B en foliumzuur vertegenwoordigt. Doordat er een redelijke aanwezigheid is van natrium moet je geen extra zout toevoegen als je snijbiet bereidt. 

Kamp je met ijzertekort,  dan is snijbiet daar een goede aanvulling voor. Eveneens is het ook een grote bron van magnesium. Magnesium zorgt voor de ontspanning en aanspanning van de spieren en werkt ontstekingsremmend.

Snijbiet verlaagt de bloeddruk en bevordert sportprestaties. Vooral dat laatste vind ik extra boeiend! :) Dat komt omdat snijbiet zorgt voor een beter transport van zuurstof in het lichaam. 


Ingrediënten:

  • 15-tal snijbiet bladeren
  • 1 ajuin
  • 2 kippenworsten
  • 10 pommes duchesse
  • Peper

Bereiding: 

  1. Zet de oven op 200°C.
  2. Maak de ajuin proper en snijd in stukken.
  3. Maak de snijbiet proper. Spoel de bladeren proper en snijd de roze harde nerven eruit. Rol het blad op en snij verticaal in stukjes, op die manier krijg je sliertjes van snijbiet (ook chiffonade genoemd)
  4. Stoof de ajuin aan in een kookpot.
  5. Zet de pommes duchesse in de oven op de bakplaat met bakpapier.
  6. Voeg de snijbiet toe en roer regelmatig om.  De snijbiet zal snel in volume afnemen.
  7. Kruid af met peper.
  8. Mix de ajuin met de snijbiet tot een gladde massa.
  9. Bak de kippenworsten.
  10. Serveer alles op een bord.

Ik at mijn maaltijd zonder de pommes duchesse om het lichter te maken. Een andere mogelijkheid is ook snijbiet met aardappelpurree, ook een zeer geslaagde combinatie! :)

Bereiding: 30 min

2 personen 

12 oktober 2018

Vitaminebommetje met snijbiet, kippenworst en pommes duchesse
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x